SZKOŁA PODSTAWOWA W ZADROŻU

im. Wincentego Witosa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Zajęcia Interdyscyplinarne 2018/19

 

Zajęcia „Gim Interdyscyplinarne” realizowane w ramach projektu „Rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie matematyki, przedmiotów przyrodniczych i TIK”

Zajęcia skierowane są do uczniów klas VIII i III gimnazjum. Łączą one w sobie treści z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych takich jak: matematyka, chemia, biologia, geografia oraz informatyka. Podczas tych zajęć uczniowie samodzielnie wykonują doświadczenia i eksperymenty. Uczą się, w jaki sposób zintegrowaną wiedzę z różnych przedmiotów można wykorzystać, by rozwiązać dany problem. Tym samym uczniowie rozwijają swoje zainteresowania i uzdolnienia, a także takie umiejętności jak: samodzielność, twórcze myślenie oraz umiejętność współdziałania w grupie rówieśniczej.

Podczas zajęć przeprowadzonych do tej pory zajęć uczniowie m.in. poznali trzy wskaźniki z bardzo dużej grupy wskaźników, zwanych kwasowo – zasadowymi.  Za ich pomocą badali odczyn kilku substancji, z którymi spotykają się na co dzień. Przygotowali  roztwory: mydła, soku z cytryny, octu, pepsi, środka do czyszczenia „Domestos” oraz tzw. mydła w płynie, a następnie dodawali po kilka kropel  fenoloftaleiny, oranżu metylowego lub wkładali  papierek uniwersalny.  Uczniowie dowiedzieli  się, że oranż metylowy w roztworach kwaśnych barwi się na czerwono,  fenoloftaleina w roztworach zasadowych na malinowo, a papierek uniwersalny w kwasach na czerwono, a w zasadach na niebiesko. Piękne barwy jakie przybierały roztwory wzbudziły wśród uczniów wiele emocji.

Uczniowie otrzymywali także samodzielnie wskaźniki kwasowo – zasadowe z liści czerwonej kapusty oraz z liści czarnej herbaty. Następnie sprawdzali kolejno odczyn  różnych  substancji  tj. kwasu solnego, zasady sodowej oraz wody destylowanej. Wywar z czerwonej kapusty w roztworach kwasów przyjmował barwę czerwoną, w roztworach zasadowych zieloną. Poznali również zastosowanie fenoloftaleiny jako atramentu sympatycznego. Niewidzialny tekst napisany przy jego użyciu wywoływany był za pomocą amoniaku -->>sami zobaczcie

Poprawiony: środa, 19 grudnia 2018 17:55