SZKOŁA PODSTAWOWA W ZADROŻU

im. Wincentego Witosa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home BIOLOGIA Wymagania edukacyjne z biologii dla klasy 8

Wymagania edukacyjne z biologii dla klasy 8

 

 

24

Wymagania edukacyjne z biologii dla klasy 8 szkoły podstawowej

Dział

Temat

Poziom wymagań

ocena dopuszczająca

ocena dostateczna

ocena dobra

ocena bardzo dobra

ocena celująca

I. Genetyka

1. Czym jest genetyka?

Uczeń:

  • określa zakres badań genetyki
  • wyjaśnia, że podobieństwo dziecka do rodziców jest wynikiem dziedziczenia cech

 

Uczeń:

  • rozróżnia cechy dziedziczne i niedziedziczne
  • definiuje pojęcia genetyka

i zmienność organizmów

 

Uczeń:

  • wskazuje cechy indywidualne i gatunkowe podanych organizmów
  • omawia zastosowanie genetyki w różnych dziedzinach: medycynie, kryminalistyce, rolnictwie
    i archeologii

 

Uczeń:

  • uzasadnia występowanie zmienności genetycznej wśród ludzi
  • wskazuje różnice między cechami gatunkowymi

a indywidualnymi

  • wyjaśnia, z czego wynika podobieństwo organizmów potomnych w rozmnażaniu bezpłciowym

 

Uczeń:

  • dowodzi, że cechy organizmu kształtują się dzięki materiałowi genetycznemu oraz są wynikiem wpływu środowiska
  • wyjaśnia znaczenie rekombinacji genetycznej
    w kształtowaniu się zmienności organizmów

 

2. Nośnik informacji genetycznej – DNA

 

  • wskazuje miejsca występowania DNA
  • wymienia elementy budujące DNA
  • przedstawia rolę DNA jako nośnika informacji genetycznej

 

  • przedstawia budowę nukleotydu
  • wymienia nazwy zasad azotowych
  • omawia budowę chromosomu
  • definiuje pojęcia: kariotyp, helisa, gen i nukleotyd
  • wykazuje rolę jądra
    • wykazuje konieczność związania DNA przez białka i powstania chromatyny

w jądrze komórkowym

  • wyjaśnia, z czego wynika komplementarność zasad azotowych
  • graficznie przedstawia regułę komplementarności
    • wyjaśnia proces replikacji
    • rozpoznaje DNA i RNA*
      na modelu lub ilustracji
    • porównuje budowę DNA z budową RNA*
    • omawia budowę i funkcję RNA*

 

  • uzasadnia konieczność zachodzenia procesu replikacji DNA przed podziałem komórki
  • wykonuje dowolną techniką model DNA
  • wykazuje rolę replikacji

w zachowaniu niezmienionej informacji genetycznej

 

 

Dział

Temat

Poziom wymagań

ocena dopuszczająca

ocena dostateczna

ocena dobra

ocena bardzo dobra

ocena celująca

I. Genetyka

3. Podziały komórkowe

 

  • wymienia nazwy podziałów komórkowych
  • podaje liczbę chromosomów w komórkach somatycznych i płciowych człowieka

 

  • definiuje pojęcia: chromosomy homologiczne, komórki haploidalne
    i komórki diploidalne
  • wskazuje miejsce zachodzenia mitozy i mejozy w organizmie człowieka

 

  • omawia znaczenie mitozy i mejozy
  • oblicza liczbę chromosomów w komórce haploidalnej, znając liczbę chromosomów w komórce diploidalnej danego organizmu

 

  • wykazuje konieczność redukcji ilości materiału genetycznego w komórkach macierzystych gamet
  • wykazuje różnice między mitozą a mejozą

 

  • wyjaśnia znaczenie rekombinacji genetycznej podczas mejozy
  • wykonuje dowolną techniką model mitozy lub mejozy

 

4. Podstawowe prawa dziedziczenia

 

  • definiuje pojęcia fenotyp

i genotyp

  • wyjaśnia symbole używane przy zapisywaniu krzyżówek genetycznych

 

  • omawia badania Gregora Mendla
  • zapisuje genotypy homozygoty dominującej
    i homozygoty recesywnej oraz heterozygoty
  • wykonuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie jednego genu

 

  • identyfikuje allele dominujące i recesywne
  • omawia prawo czystości gamet
  • na schemacie krzyżówki genetycznej rozpoznaje genotyp oraz określa fenotyp rodziców

i pokolenia potomnego

 

  • przewiduje cechy osobników potomnych na podstawie prawa czystości gamet
  • interpretuje krzyżówki genetyczne, używając określeń: homozygota, heterozygota, cecha dominująca i cecha recesywna

 

  • zapisuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie określonej cechy i przewiduje genotypy oraz fenotypy potomstwa
  • ocenia znaczenie prac Gregora Mendla dla rozwoju genetyki

 

5. Dziedziczenie cech u człowieka

 

  • wskazuje u ludzi przykładowe cechy dominującą i recesywną
  • z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste krzyżówki genetyczne

 

  • wymienia cechy dominujące i recesywne
    u człowieka
  • z niewielką pomocą nauczyciela rozwiązuje proste krzyżówki genetyczne

 

  • wyjaśnia, że cechę recesywną determinują allele homozygoty recesywnej
  • na podstawie krzyżówki genetycznej przewiduje wystąpienie cechu potomstwa

 

  • wskazuje cechy człowieka, które są zarówno wynikiem działania genów, jak

i czynników środowiska

  • ustala prawdopodobieństwo występowania cechy
    u potomstwa, jeśli nie są znane genotypy obojga rodziców

 

  • ocenia wpływ środowiska na kształtowanie się cech
  • na podstawie znajomości cech dominujących
    i recesywnych
  • projektuje krzyżówki genetyczne, poprawnie posługując się terminami homozygota i heterozygota

 

 

 

Dział

Temat

Poziom wymagań

ocena dopuszczająca

ocena dostateczna

ocena dobra

ocena bardzo dobra

ocena celująca

I. Genetyka

6. Dziedziczenie płci u człowieka

 

  • podaje liczbę chromosomów występujących w komórce diploidalnej człowieka
  • wymienia przykłady chorób dziedzicznych sprzężonych z płcią

 

  • rozpoznaje kariotyp człowieka
  • określa cechy chromosomów X i Y
  • omawia zasadę dziedziczenia płci

 

  • wyjaśnia rolę chromosomów płci i autosomów
  • przedstawia zjawisko nosicielstwa chorób pod kątem dziedziczenia płci

 

  • wyjaśnia mechanizm ujawniania się cech recesywnych sprzężonych z płcią
  • wykonuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie hemofilii oraz daltonizmu

 

  • interpretuje krzyżówki genetyczne przedstawiające dziedziczenie hemofilii oraz daltonizmu
  • ocenia znaczenie poznania budowy ludzkiego DNA

 

7. Dziedziczenie grup krwi

 

  • wymienia cztery główne grupy krwi występujące
    u człowieka
  • przedstawia przykłady cech zależnych od wielu genów oraz od środowiska

 

  • omawia sposób dziedziczenia grup krwi
  • wyjaśnia sposób dziedziczenia czynnika Rh
  • wyjaśnia wpływ środowiska na rozwój cech osobniczych

 

  • rozpoznaje grupy krwi na podstawie zapisu genotypów
  • wykonuje krzyżówkę genetyczną przedstawiającą dziedziczenie grup krwi
  • określa możliwość wystąpienia konfliktu serologicznego

 

  • ustala grupy krwi dzieci na podstawie znajomości grup krwi ich rodziców
  • ustala czynnik Rh dzieci na podstawie znajomości czynnika Rh ich rodziców

 

  • określa konsekwencje dla drugiej ciąży wiążące się
    z wystąpieniem konfliktu serologicznego
  • wykazuje, że dziedziczenie czynnika Rh jest jednogenowe

 

8. Mutacje

 

  • definiuje pojęcie mutacja
  • wymienia czynniki mutagenne
  • podaje przykłady chorób uwarunkowanych mutacjami genowymi
    i chromosomowymi

 

  • rozróżnia mutacje genowe
    i chromosomowe
  • omawia przyczyny wybranych chorób genetycznych
  • wskazuje mechanizm dziedziczenia mukowiscydozy

 

  • wyjaśnia, na czym polegają mutacje genowe i chromosomowe
  • omawia znaczenie poradnictwa genetycznego
  • charakteryzuje wybrane choroby genetyczne
  • wyjaśnia podłoże zespołu Downa

 

  • wyjaśnia mechanizm powstawania mutacji genowych

i chromosomowych

  • omawia zachowania zapobiegające powstawaniu mutacji
  • wyjaśnia znaczenie badań prenatalnych

 

  • uzasadnia, że mutacje są podstawowym czynnikiem zmienności organizmów
  • analizuje przyczyny mutacji i wskazuje ich skutki
  • wykonuje portfolio na temat chorób genetycznych

 

 

Dział

Temat

Poziom wymagań

ocena dopuszczająca

ocena dostateczna

ocena dobra

ocena bardzo dobra

ocena celująca

II. Ewolucja życia

9. Ewolucja i jej dowody

 

  • definiuje pojęcie ewolucja
  • wymienia dowody ewolucji
  • wskazuje przykłady narządów szczątkowych w organizmie człowieka

 

  • omawia dowody ewolucji
  • wymienia przykłady różnych rodzajów skamieniałości
  • omawia etapy powstawania skamieniałości
  • definiuje pojęcie relikt
  • wymienia przykłady reliktów

 

  • wyjaśnia istotę procesu ewolucji
  • rozpoznaje żywe skamieniałości
  • omawia przykłady potwierdzające jedność budowy i funkcjonowania organizmów
  • wymienia przykłady struktur homologicznych
    i analogicznych

 

  • określa warunki powstawania skamieniałości
  • analizuje ogniwa pośrednie ewolucji
  • wskazuje istnienie związku między rozmieszczeniem gatunków a ich pokrewieństwem

 

  • wykazuje jedność budowy
    i funkcjonowania organizmów
  • ocenia rolę struktur homologicznych

i analogicznych jako dowodów ewolucji

 

10. Mechanizmy ewolucji

 

  • wyjaśnia znaczenie pojęcia

endemit

  • podaje przykłady doboru sztucznego

 

  • wymienia przykłady  endemitów
  • wyjaśnia, na czym polega dobór naturalny i dobór sztuczny
  • omawia ideę walki o byt

 

  • wyjaśnia główne założenia teorii ewolucji Karola Darwina
  • wskazuje różnicę pomiędzy doborem naturalnym

a doborem sztucznym

  • wymienia główne założenia syntetycznej teorii ewolucji

 

  • wykazuje izolację geograficzną jako drogę
    do powstawania nowych gatunków
  • wykazuje rolę endemitów
    z Galapagos w badaniach Darwina*
  • uzasadnia, że walka o byt jest formą doboru naturalnego
  • ocenia korzyści doboru naturalnego
    w przekazywaniu cech potomstwu
  • omawia współczesne spojrzenie na ewolucję – syntetyczną teorię ewolucji

 

  • ilustruje przykładami działanie doboru naturalnego i doboru sztucznego
  • ocenia korzyści dla człowieka płynące

z zastosowania doboru sztucznego

 

11. Pochodzenie człowieka

 

  • wymienia przykłady organizmów należących do rzędu naczelnych
  • omawia cechy człowieka rozumnego

 

  • wskazuje na mapie miejsce, gdzie rozpoczęła się ewolucja naczelnych
  • wymienia czynniki, które miały wpływ
    na ewolucję człowieka

 

  • określa stanowisko systematyczne człowieka
  • wskazuje na przykładzie szympansa różnice pomiędzy człowiekiem
    a innymi naczelnymi

 

  • analizuje przebieg ewolucji człowieka
  • wykazuje cechy wspólne człowieka z innymi naczelnymi
  • wymienia cechy człowieka pozwalające zaklasyfikować go do poszczególnych jednostek systematycznych

 

  • porównuje różne formy człowiekowatych
  • wykazuje, że naczelne
    to ewolucyjni krewni człowieka

 

 

 

Dział

Temat

Poziom wymagań

ocena dopuszczająca

ocena dostateczna

ocena dobra

ocena bardzo dobra

ocena celująca

III. Ekologia

12. Organizm

a środowisko

 

  • wyjaśnia, czym zajmuje się ekologia
  • wymienia czynniki ograniczające występowanie gatunków w różnych środowiskach
  • nazywa formy morfologiczne porostów wykorzystywane
    w skali porostowej

 

  • identyfikuje siedlisko wybranego gatunku
  • omawia, czym jest nisza ekologiczna organizmu
  • wyjaśnia, do czego służy skala porostowa

 

  • rozróżnia siedlisko i niszę ekologiczną
  • określa wpływ wybranych czynników środowiska na funkcjonowanie organizmów
  • wykazuje związek między zakresem tolerancji

a stosowaniem skali porostowej

odczytuje z wykresu dane dotyczące zakresu tolerancji

 

  • wykazuje zależność między czynnikami środowiska

a występującymi w nim organizmami

  • rozpoznaje na ilustracji formy morfologiczne porostów wykorzystywane
    w skali porostowej

 

  • interpretuje wykres przedstawiający zakres tolerancji ekologicznej danego gatunku
  • praktycznie wykorzystuje skalę porostową

 

13. Cechy populacji

 

  • definiuje pojęcia populacja

i gatunek

  • wylicza cechy populacji
  • wymienia typy rozmieszczenia osobników
    w populacji
  • określa wady i zalety życia organizmów w grupie

 

  • wyjaśnia zależność między definicją populacji i gatunku
  • wymienia przykłady zwierząt żyjących w stadzie
  • określa przyczyny migracji
  • przedstawia, jakie dane można odczytać z piramidy wiekowej populacji

 

  • wskazuje populacje różnych gatunków
  • określa wpływ migracji na liczebność populacji
  • wyjaśnia wpływ cech populacji na jej liczebność
  • odczytuje dane z piramidy wiekowej

 

  • wykazuje zależność między liczebnością populacji a jej zagęszczeniem
  • graficznie przedstawia różne typy rozmieszczenia osobników w populacji

i podaje ich przykłady

  • wykazuje zależność między strukturą płciową
    a liczebnością populacji
  • charakteryzuje grupy wiekowe w piramidach

 

  • przeprowadza w terenie obliczanie zagęszczenia wybranego gatunku
  • przewiduje losy populacji
    na podstawie jej piramidy wiekowej

 

 

Dział

Temat

Poziom wymagań

ocena dopuszczająca

ocena dostateczna

ocena dobra

ocena bardzo dobra

ocena celująca

III. Ekologia

14. Konkurencja

 

  • nazywa zależności międzygatunkowe
  • wymienia zasoby, o które konkurują organizmy

 

  • wyjaśnia, na czym polega konkurencja
  • wskazuje rodzaje konkurencji

 

  • graficznie przedstawia zależności między organizmami, zaznacza, który gatunek odnosi korzyści, a który – straty
  • porównuje konkurencję wewnątrzgatunkową

z konkurencją

międzygatunkową

 

  • wskazuje przyczyny i skutki konkurencji międzygatunkowej

i wewnątrzgatunkowej

  • wykazuje zależność między zasobami środowiska

a intensywnością konkurencji

 

  • uzasadnia, wykorzystując wiedzę z ewolucjonizmu,
    że konkurencja jest czynnikiem doboru naturalnego

 

15. Drapieżnictwo. Roślinożerność

 

  • wymienia przykłady roślinożerców
  • wskazuje przykłady drapieżników i ich ofiar
  • omawia przystosowania organizmów do drapieżnictwa
  • podaje przykłady roślin drapieżnych

 

  • określa znaczenie roślinożerców w przyrodzie
  • omawia adaptacje roślinożerców do zjadania pokarmu roślinnego
  • wyjaśnia na wybranych przykładach, na czym polega drapieżnictwo
  • wymienia charakterystyczne cechy drapieżników i ich ofiar

 

  • wyjaśnia, w jaki sposób rośliny i roślinożercy wzajemnie regulują swoją liczebność
  • omawia różne strategie polowań stosowanych przez drapieżniki
  • opisuje sposoby obrony organizmów przed drapieżnikami
  • wykazuje przystosowania rośliny drapieżnej do zdobywania pokarmu

 

  • ocenia znaczenie drapieżników i roślinożerców w środowisku
  • wskazuje adaptacje drapieżników

i roślinożerców
do zdobywania pokarmu

  • określa rolę drapieżników w przyrodzie jako

regulatorów liczebności
ofiar

  • charakteryzuje sposoby obrony roślin przed zjadaniem

 

  • wykazuje zależności między liczebnością populacji drapieżników a liczebnością populacji ich ofiar
  • wyjaśnia przyczyny drapieżnictwa i wskazuje metody zdobywania pokarmu przez rośliny drapieżne
  • wykazuje korzyści dla roślin płynące z roślinożerności
  • przedstawia pozytywne
    i negatywne skutki roślinożerności

 

16. Pasożytnictwo

 

  • wymienia przykłady pasożytów zewnętrznych
    i wewnętrznych
  • wymienia przykłady pasożytnictwa u roślin

 

  • wyjaśnia, na czym polega pasożytnictwo
  • klasyfikuje pasożyty na zewnętrzne i wewnętrzne

 

  • charakteryzuje przystosowania organizmów do pasożytniczego trybu życia
  • charakteryzuje pasożytnictwo u roślin

 

  • ocenia znaczenie pasożytnictwa w przyrodzie
  • wskazuje przystosowania roślin
    do pasożytniczego trybu życia

 

  • wyjaśnia znaczenie pasożytnictwa w regulacji zagęszczenia populacji ofiar

 

 

 

Dział

Temat

Poziom wymagań

ocena dopuszczająca

ocena dostateczna

ocena dobra

ocena bardzo dobra

ocena celująca

III. Ekologia

17. Nieantagonistyczne zależności między gatunkami

 

  • wymienia nieantagonistyczne zależności międzygatunkowe
  • podaje przykłady organizmów, które łączy zależność nieantagonistyczna

 

  • określa warunki współpracy między gatunkami
  • rozróżnia pojęcia

komensalizm i mutualizm

  • omawia budowę korzeni roślin motylkowych

 

  • omawia różnice między komensalizmem

a mutualizmem

  • charakteryzuje role grzyba i glonu w plesze porostu

 

  • określa warunki występowania nieantagonistycznych relacji między organizmami różnych gatunków
  • charakteryzuje relacje między rośliną motylkową

 

  • ocenia znaczenie bakterii azotowych występujących w glebie
  • wyjaśnia, jakie praktyczne znaczenie ma wiedza
    o mikoryzie

 

18. Czym jest ekosystem?

 

  • wymienia przykładowe ekosystemy
  • przedstawia składniki biotopu i biocenozy
  • rozróżnia ekosystemy sztuczne i naturalne

 

  • wskazuje elementy biotopu i biocenozy wybranego ekosystemu
  • omawia, do czego człowiek wykorzystuje ekosystemy
  • wymienia przemiany
    w ekosystemach

 

  • omawia różnice między ekosystemami naturalnymi a sztucznymi
  • omawia przebieg sukcesji pierwotnej i wtórnej

 

  • charakteryzuje różnicę między sukcesją pierwotną
    a wtórną

 

  • wykazuje zależności między biotopem a biocenozą
  • wyszukuje w terenie miejsce zachodzenia sukcesji wtórnej

 

19. Zależności pokarmowe

 

  • wymienia nazwy ogniw łańcucha pokarmowego
  • przyporządkowuje znane organizmy poszczególnym ogniwom łańcucha pokarmowego
  • rysuje schematy prostych łańcuchów pokarmowych
    w wybranych ekosystemach

 

  • wyjaśnia przyczyny istnienia łańcuchów pokarmowych
  • wskazuje różnice między producentami
    a konsumentami
  • rysuje schemat prostej sieci pokarmowej

 

  • analizuje wybrane powiązania pokarmowe
    we wskazanym ekosystemie
  • charakteryzuje role poszczególnych ogniw łańcucha pokarmowego

 

  • wykazuje rolę destruentów
    w ekosystemie
  • omawia czynniki, które zakłócają równowagę ekosystemu

 

  • przewiduje skutki, jakie
    dla ekosystemu miałoby wyginięcie określonego ogniwa we wskazanym łańcuchu pokarmowym
  • interpretuje, na czym polega równowaga dynamiczna ekosystemu

 

20. Materia i energia w ekosystemie

 

  • mawia na podstawie ilustracji piramidę ekologiczną

 

  • wykazuje, że materia krąży
    w ekosystemie
  • omawia na podstawie ilustracji obieg węgla
    w ekosystemie

 

  • wyjaśnia, że energia przepływa przez ekosystem
  • wykazuje rolę producentów, konsumentów i destruentów w krążeniu materii

 

  • interpretuje zależności między poziomem pokarmowym a biomasą i liczebnością populacji
  • analizuje informacje przedstawione w formie piramidy ekologicznej

 

  • analizuje przyczyny zaburzeń w krążeniu materii w ekosystemach
  • uzasadnia spadek energii

w ekosystemie na kolejnych poziomach troficznych

 

 

Dział

Temat

Poziom wymagań

ocena dopuszczająca

ocena dostateczna

ocena dobra

ocena bardzo dobra

ocena celująca

IV. Człowiek i środowisko

21. Różnorodność biologiczna

 

  • przedstawia poziomy różnorodności biologicznej
  • wymienia czynniki wpływające na stan ekosystemów

 

  • wyjaśnia, na czym polega różnorodność biologiczna
  • wyjaśnia różnice pomiędzy dwoma poziomami różnorodności biologicznej

wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat skutków spadku różnorodności

 

  • charakteryzuje poziomy różnorodności biologicznej
  • omawia wpływ klimatu
    na kształtowanie się

różnorodności biologicznej

 

  • wykazuje zmiany różnorodności biologicznej podczas sukcesji
  • porównuje poziomy różnorodności biologicznej

 

  • analizuje przyczyny prowadzące do nagłego wymarcia gatunku

 

22. Wpływ człowieka  na różnorodność biologiczną

 

  • wymienia przykłady działalności człowieka przyczyniającej się
    do spadku różnorodności biologicznej
  • podaje przykłady obcych gatunków

 

  • wskazuje działalność człowieka jako przyczynę spadku różnorodności biologicznej
  • wskazuje gatunki wymarłe jako przykład działalności człowieka

 

  • wskazuje, w jaki sposób niszczenie siedlisk wpływa na stan gatunkowy ekosystemów
  • wyjaśnia, skąd się biorą nowe gatunki roślin

i zwierząt w ekosystemach naturalnych

 

  • wykazuje, w jaki sposób działalność człowieka wpływa na eliminowanie gatunków
  • ocenia wpływ wprowadzania obcych gatunków
    na bioróżnorodność
    w Polsce

 

  • analizuje zależności między działalnością człowieka
    a zmianą czynników środowiskowych wpływających na spadek różnorodności biologicznej

 

23. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody

 

  • wymienia przykłady zasobów przyrody
  • wyjaśnia znaczenie recyklingu dla racjonalnego gospodarowania zasobami

 

  • wymienia przykłady odnawialnych

i nieodnawialnych zasobów przyrody

  • ilustruje przykładami,
    jak należy dbać o ochronę zasobów
  • klasyfikuje zasoby przyrody na niewyczerpywalne

i wyczerpywalne, podaje
ich przykłady

  • omawia racjonale gospodarowanie zasobami przyrody

 

  • wykazuje skutki niewłaściwej eksploatacji zasobów
  • wyjaśnia, na czy polega zrównoważony rozwój

 

  • objaśnia, w jaki sposób odtwarzają się odnawialne zasoby przyrody
  • wyjaśnia, jak młodzież może się przyczynić do ochrony zasobów przyrody

 

24. Sposoby ochrony przyrody

 

  • określa cele ochrony przyrody
  • wymienia sposoby ochrony gatunkowej

 

  • wymienia formy ochrony przyrody
  • omawia formy ochrony indywidualnej

 

  • wyjaśnia, na czym polega ochrona obszarowa
  • wykazuje różnicę między ochroną gatunkową ścisłą
    a częściową

 

  • charakteryzuje poszczególne formy ochrony przyrody
  • wyjaśnia, czego dotyczy program Natura 2000
  • prezentuje wybrane przykłady czynnej ochrony przyrody w Polsce

 

  • wskazuje formy ochrony przyrody występujące

w najbliższej okolicy

  • uzasadnia konieczność stosowania form ochrony przyrody dla zachowania gatunków i ekosystemów

 

 

 

 

 

Poprawiony: czwartek, 04 października 2018 18:34